19 Ekim 2011 Çarşamba

Sosyal Medya, Dijital Pazarlama, Satın Alma Psikolojileri ve Marka/İtibar Yönetimi Üzerine Kitap Tavsiyeleri -1

Hepinize merhaba,
Bu yazıyı/yazı serisini yazma fikri uzun süredir aklımda olmasına rağmen bir süredir yakın zamanda okuduğum 17 sosyal medya, dijital pazarlama, marka/itibar yönetimi ve satın alma psikolojisi kitaplarından en beğendiklerimi sizlerle paylaşmak istedim. Bu kitaplar genelde MediaCat ve Optimist Kitap tarafından yayınlanıyorlar.



Sosyal Medya sanırım dünya üzerinde insanların en çabuk sıfat edindikleri sektör. Öyle bir sektör düşünün ki en altta çalışan eleman bile "Sosyal Medya Uzmanı" olarak işe başlıyor. Tabi ki en alt kademe uzman olunca bir ay çalışan topluluk yöneticisi, 6 ay çalışan müdür, 1 yıl çalışan "Sosyal Medya Astronotu" oluveriyor. Burada en büyük sıkıntı, birazcık aktif Facebook, Twitter kullanıcılarının bile hemen "sektör içinden" görülüp bir işe montelenmesi sanırım. Ve işin daha acı tarafı hasbel kader işe başlayan bu grubun çok büyük çoğunluğunun kendini bu konuda geliştirmeye çalışmaktansa hemen yeni sıfatını bulmaya çalışmakla zaman öldürmesi. Lafı geçmişken bu konuda sıkıntısı olan arkadaşlara geçen gördüğüm Sosyal Medya Sıfat Üreticisi sitesini şiddetle tavsiye ederim. Henüz kimse tarafından sahiplenilmemiş, bakir bir sıfat bulacağınıza eminim. :) Neyse dediğim gibi "eleman"ın olmadığı bir sektör, herkes uzman, herkes yönetici. Akşama kadar bayık slaytları, raporları kim hazırlıyor acaba? :)

Buraya kadarı işin hem gerçek hem de mecazi anlamda "giriş" kısmıydı, bu kısımdaki "girişken" konuşmalar kanınıza dokunduysa bundan sonrasını zaten okumayacağınız için yollarımız burada ayrılıyor demektir:) Yok siz de yaptığınız işte kendini geliştirmek isteyenlerdenseniz gelin okunabilecek kitaplara bir göz atalım. (Burada ufak bir not: Bunlardan daha güzel veya başka kitaplar da var mutlaka ama bunlar benim ilk etapta dikkatimi çekenler/okuyabildiklerim, rafları/kitap sitelerini karıştırdıkça okunması gereken kitap listem kabarıyor.)

Okuduğum Kitaplar :
Sosyal Medya Pazarlaması idi. Öncelikle burada 17'den fazla kitap olduğunu fark edenlere "dikkatleri", bana  inanıp saymayanlara da "güvenleri" için teşekkür ederim :) Kitabın insana birşey katmayanı yok gibidir. Buradaki kitaplar da mutlaka ki yoğun emek sonucunda ortaya çıkmışlardır fakat ben bunlardan bana "Vay be ne kitaptı!" dedirtebilenleri sizlere tanıtacağım. 



Şimdi burada Philip Kotler'in birçok kitabı var, zaten her yazdığı kitap bir başucu eseri, adeta bir teknik başvuru kaynağı. Kitaplarının hepsini beğensem de sadece Kaos Yönetimi ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk kitaplarını tanıtarak diğerlerine de yer bırakmak istiyorum. 

İsterseniz vurucu bir giriş olması açısından konuya herkesin tıkandığı yerden, Kaos Yönetimi'nden başlayalım.:)


Kotler'in kitap kapağının içinde yazan giriş cümleleri aslında herşeyin bir özeti, gelin onu dinleyelim:

"Bugün ve gelecekte, belki de bir şirketin neye sahip olduğunu veya ne ürettiğini sormak, şirketin çalkantıları tespit etme, kaosu öngörebilme ve riskleri yönetebilme yetenekleriyle ilgili sorular kadar önemli olmayacak. Riskleri tanımlamak ve yönetmek çok basit bir iş değildir. Riskleri önceden tahmin edebilmek için senaryo ve strateji geliştirmek, fırsatları değerlendirmek gerekir.

Kaos Yönetimi kitabının amacı şirket yöneticilerine esnek, güçlü ve dayanıklı bir şirket yaratabilmeleri için bir rehber sunmaktır. Liderler dünyanın öngörülemeyecek şekilde değişmeye başladığının farkına varmalı, ekonomide çalkantının ve kaosun kaçınılmaz olduğu gerçeğiyle yüzleşmeli ve her bir departman için yeni bir stratejik davranış biçimi geliştirmelidirler.

Neyse ki, ekonomik çalkantı dönemlerini başarıyla atlatan şirketlerin her biriminin başındaki yöneticilerin ortak davranış biçimlerini belirlemiş durumdayız. Büyük küçük her kuruluşun er geç yüzleşeceği tehlikeli sulardan güvenli bir şekilde çıkmanın kurallarını bu kitapta bir araya getirdik."

Kitap gerçekten oldukça güzel kaleme alınmış, net örneklerle ve sizi düşünmeye itecek sorularla süslenmiş. Başta dünyanın girdiği çalkantılı dönem açıklanmış, devamında yönetimlerin bu çalkantılı dönemlerde yaptıkları hatalar alt başlıklara bölünerek ayrıntılarıyla açıklanmış. Verilen örnekler, doğru ve yanlışları anlamak açısından en küçük bir ikileme yer bırakmayacak şekilde olduğundan okurken adeta bir roman gibi bırakmak istemeyeceğiniz kitaplardan olduğunu garanti edebilirim. :)

Devamındaysa Kaos modelleri ve bunların yaratacağı zayıflıklarla fırsatlar ayrıntılarıyla incelenmiş. Bu konuyu şirket yönetim sistemlerinin tasarlanması izliyor ki bu konuda eksiği olan şirket/yöneticiler için bulunmaz kaynak!

Bunların hepsinin üstüne şirketinizi dayanıklı kılacak pazarlama stratejilerini anlatıldığı bölüm geliyor. Burası bence kitabın en önemli bölümlerinden bir tanesi. Çünkü içine düşülen kaosun getirdiği hızlı tepki verme sürekli yeni stratejiler geliştirme zorunluluğunun şirket için uzun vade pazarlama planına nasıl dönüştürülebileceği net örneklerle burada anlatılmış.

Son bölümde ise "Çalkantılar çağında nasıl büyüme stratejileri geliştirilmeli?" sorusunun cevabı var. Bu konuda ünlü stratejistlerden General Clausewitz'in "Savunma durumundaki , savunma pozisyonunda olmanın avantajını elde eder etmez hemen saldırıya geçmelidir" lafıyla başlamış olması ise eski bir subay olarak beni benden aldı. Bu söz günümüzde hala savunmanın tanımında kullanılır ve "taarruz şartları elde edilinceye kadar düşmanı oyalamak"  olarak hayat bulurken fikir babasının kim olduğunu açıkça belli eder...Burada sevilen şirketlerin ortak yanları, kısa, orta, uzun vade planlar yapılırken dikkat edilmesi gereken konular anlatılıyor.

Kaos Yöentimi okurken her satırında bir ders bulduğum, net örneklerle zihnimi açan, tam bir kaynak kitap olarak kütüphanemdeki en kıymetli kitaplar arasında yerini aldı. Eğer bu kitaba bir not vermek haddime olsaydı 10 üzerinden hiç düşünmeden 10 verirdim!

Giriş yazısı da olduğu için oldukça uzamış olan yazımı sabırla okuduğunuz için teşekkür ederim. Her gün en az yarım saat kitaplarınıza zaman aıyırırsanız toplum içinde konuşabileceğiniz konu sayısının binlerce kat artacağını lütfen unutmayın. En kısa zamanda başka bir kitap tanıtımıyla görüşmek üzere! Unutmayın bilgi de sevgi de paylaştıkça artar;)

Not: Kitabı yukarıda da verdiğim link'ten satın alabilirsiniz;)

Serinin 2. Yazısı da BURADA- Google Olsa Ne Yapardı?